آخرین اخبار
کد مطلب: 80298
نصرالله: اسرائيل و تکفير ۲ «خطر موجوديتي» براي منطقه‌اند/ هدف جنگ ۳۳ روزه نابودي کل مقاومت بود/ با اتحاد مي‌توان داعش را شکست داد
تاریخ انتشار : 1393/05/25 11:07:40
نمایش : 1505
دبيرکل حزب‌الله لبنان در سخنراني به مناسبت هشتمين سالروز پيروزي مقاومت در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ اعلام کرد اين جنگ فراتر از لبنان و فلسطين و جنگي واقعي بود که هدفش نابود کردن مقاومت بود نه فقط خلع سلاح.
  به گزارش  سلام لردگان فارس، سيد حسن نصرالله دبير کل حزب‌الله لبنان جمعه‌شب به مناسبت هشتمين سالروز پيروزي مقاومت اسلامي در لبنان بر رژيم صهيونيستي در جنگ 33 روزه سال 2006 سخنان مهمي ايراد کرد و در اين سخنان با کالبدشکافي خطر کنوني در منطقه، داعش را خطري تکفيري براي همه منطقه دانست و بر پيروزي مقاومت و ضرورت اتحاد کشورها و ملتهاي منطقه تاکيد کرد.

بارزترين و مهم‌ترين محور سخن دبير کل حزب‌الله لبنان، وجود خطر موجوديتي براي منطقه بود که به تفصيل درباره آن سخن گفت.

سيد حسن نصرالله در اين سخنان که به طور زنده از شبکه المنار و الميادين پخش شد، جنگ ۳۳ روزه را جنگي حقيقي که کل منطقه را در بر گرفت، دانست و گفت، جنگي کوچک نبود و هدف آن نابود کردن مقاومت بود نه خلع سلاح آن.

نصرالله با بيان اينکه مقاومت با حمايت مردمي و پايداري سياسي توانست آمريکايي‌ها و اسرائيلي‌ها را به عقب‌نشيني از شروط خود وادارد، تاکيد کرد که جنگ ۳۳ روزه عليه مقاومت شکست خورد و اين جنگ ثابت کرد که مقاومت قادر است در مقابل خطرات و توطئه‌ها بايستد و از مقدسات حمايت کند.

وي جنگ غزه را بخشي از طرحي جديد در منطقه دانست که هدفش سيطره بر کل منطقه و محو آرمان فلسطين است و تصريح کرد که اکنون منطقه و لبنان مقابل خطري موجوديتي قرار دارند و افزود که اسرائيل و تکفيري‌ها دو عنصر مهم طرح جديد هستند که مي‌توان با اتحاد آنان را شکست داد. نصرالله در اين سخنان خواستار اتحاد مردم منطقه از فلسطين تا اعراب خليج فارس شد.

در ادامه دبير کل حزب‌الله لبنان با بيان اينکه داعش خطري براي کل مردم منطقه است، اين خطر را در درجه اول براي اهل سنت دانست و يادآور شد که داعش عليه همه مي‌جنگد نه فقط شيعه و افزود که با عقب‌نشيني حزب‌الله از سوريه، خطر داعش دفع نمي‌شود.

نصرالله در خصوص مسائل داخلي لبنان نيز تصريح کرد که حزب‌الله خواستار گفت‌وگوي مستقيم در بحث انتخاب رئيس جمهور است و در خصوص ناامني‌ها، از ارتش در برابر خطر تکفيريها و ناامني‌ها حمايت مي‌کند و ارتش به حمايت مردم نيز نياز دارد و در خصوص آوارگان سوريه که وارد لبنان شده‌اند بايد با دولت سوريه گفت‌وگو در اين خصوص هماهنگي کرد.

در پايان دبير کل حزب‌الله لبنان با اعلام آمادگي مقاومت و حزب‌الله براي فداکاري جهت حفظ کرامت و شرافت خود و لبنان تاکيد کرد که با اتحاد مي‌توان خطر داعش و تکفيري‌ها و طرح جاري عليه منطقه را شکست داد و گفت که حزب‌الله از مسئوليت خود در اين خصوص شانه خالي نمي‌کند.

در ادامه متن کامل سخنان دبير کل حزب‌الله لبنان مي‌آيد:

درود بر شهداي جنگ 33 روزه / تشکر از ايران و سوريه

سيد حسن نصرالله در ابتداي سخنان خود، سالروز پيروزي در جنگ 33 روزه را سالروز عزيز و مهم و سالروز پايداري و پيروزي و حماسه‌اي تاريخي دانست و بر روح شهداي جنگ، شهداي ارتش، نيروهاي امنيتي و مدني و رسانه‌هاي لبناني درود فرستاد و از همه عناصر مقاومت تقدير کرد.

نصرالله از شهداي مقاومت بخصوص سيد عباس موسوي، شيخ راغب حرب و حاج عماد مغنيه و همه کساني که آنان را نسل‌هاي بعد از امام موسي صدر دانست، ياد کرد و بر روح آنان درود فرستاد.

دبير کل حزب الله لبنان در ادامه گفت: درود مي‌فرستيم بر همه کساني که مسئوليت خود را بخوبي انجام دادند و در تحقق اين پيروزي سهيم شدند از جمله همه رؤسا، رهبران، نخبگان و همه ملت‌ها و کساني که اعلام همبستگي کردند بخصوص آناني که خطرات را به جان خريدند و مشخصا منظورم ايران و سوريه است.

هدف جنگ 33 روزه نابود کردن مقاومت لبنان بود

نصرالله در ادامه با بيان اينکه درباره اين جنگ مطالب بسياري گفته شده است، تصريح کرد: در مورد جنگ تموز بسيار صحبت شده و سخنراني، کنفرانس، تاليف و پژوهش‌هاي مختلفي در اين مورد انجام شده است و اين جنگ از سوي دوست و دشمن در منطقه مورد بررسي قرار گرفته است و اين بحث‌ها همچنان نيز ادامه دارد زيرا اين جنگ يک نبرد کوچک نبوده بلکه جنگي حقيقي با ابعاد و اهدافي بود که نقشه‌هايي براي فلسطين، لبنان ، کل خاورميانه و حتي جهان داشت و بايد سخن «کاندوليزا رايس» وزير امور خارجه اسبق آمريکا که وعده متولد شدن يک خاورميانه جديد را داده بود به ياد داشته باشيم.

وي افزود: تمام نوشته‌ها، گفتگوهاي مطبوعاتي و خاطراتي که روسا و رهبران دولتها و وزاري خارجه به ويژه مقامات آمريکايي در اين مورد نشان مي‌دهد که اين حمله بخشي اساسي از نقشه‌اي بود که مراحل و اهدافي داشت. قصد داشتند که مقاومت در لبنان را نابود کنند و فقط مسئله خلع سلاح آن مطرح نبود بلکه مي‌خواستند رهبران و رزمندگان آن را نيز از بين ببرند، سخن از ساخت زنداني براي 10 هزار نفر در شمال فلسطين يا در «الوسط» بود.

در ۳۳ روزه قصد داشتند مقاومت را در سه جا، فلسطين، لبنان و سوريه بزنند

سيد حسن سپس عنوان کرد: همچنين قصد داشتند سوريه را به دليل پشتيباني‌اش از مقاومت و مخالفت با «اسرائيل» از پاي دربياورند و نظامش را سرکوب کنند، اما بخش سوم اين نقشه هدف قرار دادن مقاومت فلسطين در غزه بود و هر کس از اين موضوع سخن بگويد به ياد مي‌آورد که اين قرار بود اين امر در سال 2006 به اتمام برسد.

دبيرکل حزب‌الله ادامه داد: آمريکايي‌ها به دنبال سر مقاومت در لبنان و فلسطين و سوريه بودند و هر کسي به رسانه‌هاي آمريکايي قبل از جنگ تموز نگاهي بيندازد حجم تمرکز بر حماس، حزب‌الله و سوريه را مي‌بيند تا زمانيکه سر اين روساي سه‌گانه قطع شد «جرج بوش» (رئيس‌جمهور اسبق آمريکا) اعلام کند سر 3 منبع اصلي تروريسم بين‌الملل قطع شد، و پس از آن نوبت به ايران مي‌رسيد.

يک هدف آمريکا از جنگ ۳۳ روزه تسلط به منافع نفت و گاز منطقه و محو فلسطين بود

سيد حسن افزود: هدف تسلط آمريکا بر منابع نفت و گاز در منطقه ، پايان دادن به مسئله فلسطين و تحميل راه‌حل مورد رضايت اسرائيلي‌ها بر فلسطيني‌ها و اعراب بود و عناصر اين اهداف، اشغال عراق توسط آمريکا، و جنگ اسرائيل براي نابودي مقاومت در لبنان، سرکوب نظام سوريه و پايان دادن به مقاومت فلسطين بود.

سيد حسن افزود: اما مقاومت لبنان با ايستادگي اسطور‌ه‌اي خود و پيروزي در جنگ تموز مانع از عملي شدن اين اهداف شد و وضعيت ميدان جنگ به جائي رسيد که اسرائيل مجبور شد اعتراف کند به جائي رسيده که قادر به ادامه مسير نيست و فهميد دچار فاجعه نظامي شده و براي پايان جنگ دست به دامن آمريکا شد.

دبيرکل حزب‌الله در ادامه گفت: ايستادگي مقاومت در ميدان و همچنين ايستادگي سياسي و مردمي عليرغم تمام مشکلات از سوي آمريکا، اسرائيل، اروپا و شوراي امنيت به وجود مي‌آمد باعث شد که [طرف مقابل] از بيشتر شروط خود در روزهاي اول کوتاه حمله بيايد.

دبير کل حزب‌الله سپس به دست‌آوردهاي جنگ ۳۳ روزه پرداخت و گفت: نتيجه اين شد که مقاومت لبنام باقي ماند و بر عزت وبزرگي آن افزوده شد ،دوم اينکه جنگ به سوريه نرسيد و سوم اينکه جنگ عليه غزه را از سال 2006 تا سال 2008 به تاخير انداخت، بلکه بالاتر از اين، مقاومت در عراق عليه اشغال آمريکا افزايش يافت و باعث خروج نيروهاي آمريکايي شد و نومحافظه‌کاران در انتخابات [آمريکا] به کنار رانده شدند و همه اين نقشه سقوط کرد اما اين به معناي اين نيست که اهداف آمريکايي در منطقه به پايان رسيده است بلکه اين کشور براي رسيدن به اهداف خود چندين مسير دارد و تا زمانيکه طرح آمريکايي و اسرائيلي وجود دارد و همزمان با تحولات و امکانات به دنبال مسيري براي عملي شدن اين طرح هستند.

سيد حسن افزود: اين جنگ شکست خورد و تاکيد مي‌کنيم که مقابل خطرهايي هستيم اما همگي ما قادر به مقابله با اين خطرها و توطئه‌هايي هستيم که مقدسات، ملت و سرزمين ما را هدف قرار گرفته است.

جنگ غزه بخشي از طرحي جديد در منطقه است

دبير کل حزب‌الله لبنان در ادامه به جنگ غزه اشاره کرد و گفت: آنچه در غزه امروز تحت عنوان حمله رژيم صهيونيستي جريان دارد بخشي از طرحي جديد است که از قبل از حمله به غزه آغاز شده بود و اکنون غزه يک حلقه از زنجيره و يک مرحله از مراحل اين مسير جديد است. رژيم صهيونيستي طي اين روند و مسير جديد به دنبال تحقق اهداف خودش براي سيطره بر منابع نفت، گاز و تامين برتري اسرائيل است. اين مسير از قبل از جنگ غزه آغاز شد که داراي دو عنصر است و مانند روش گذشته بر يک عنصر استوار نيست که همان عنصر اشغال‌گري آمريکايي و اسرائيلي است.

سيد حسن نصرالله با بيان اينکه آمريکا ديگر مانند گذشته از ارسال نيروهايش به منطقه و انتشار آنها سودي نمي‌برد تاکيد کرد که امروز با صراحت تمام از اين خطر وجودي سخن مي‌گويم.

طرح جديد که منطقه را تهديد مي‌کند بر اساس نابودي و تقطيع ملتها و دولتهاي منطقه است

وي در ادامه اظهار داشت که مسير جديد سخت‌تر و خطرناکتر از مسير گذشته است چرا که برپايه سرنگوني نظام‌ها و روي کار آوردن نظام‌هاي جايگزين نيست و اين الگوي جديد برپايه نابودي حکومت‌ها، ارتش‌ها، ملت‌ها، نظام‌هاي سياسي است و مي‌خواهد براين اساس يک نقشه جديد است که به دنبال پاره پاره کردن منطقه است.

دبيرکل مقاومت اسلامي لبنان با بيان اينکه هدف اسرائيل تنها پاره پاره کردن منطقه نيست بلکه به دنبال پاره پاره کردن دولت‌ها و ملت‌هاست ابراز داشت که اسرائيل در مسير جديد سوار بر توده‌ها و ذهن‌هاي سرگردان در نتيجه حوادث روي داده يا حوادث برنامه ريزي شده و با استفاده از قلب‌هاي وحشت‌زده است، و آنچه مشاهده مي‌کنيم که بالگردهاي آمريکايي زنان و کودکان را از کوه‌هاي سنجار [در عراق] نجات مي‌دهد، اين است که اين تصاوير يادآور اين است که اينان زنان و کودکان شما هستند.

سيد حسن نصرالله در ادامه با اشاره به اينکه مي‌خواهند همه منطقه با بحران مواجه شوند و براي نجات از اين بحران آماده پذيرش هر دستوري شوند، گفت: در اين شرايط دشمن اصلي به ناجي بدل مي‌شود. در اين مسير و روش جديد عنصر اصلي اسرائيلي‌ها هدف قرار دادن مقاومت است که عنصر ديگر آن جريان تکفيري است که امروز بارزترين جلوه آن «داعش» است.

دبيرکل حزب الله لبنان در ادامه با اشاره به اينکه امکان غلبه براين مسير جديد هم وجود دارد همانطور که بر مسير قبلي غلبه شد ولي اين با تمنا حاصل نمي شود بلکه با عمل و تلاش حاصل مي‌شود. بايد اول بفهميم و درک کنيم و تائيد کنيم که با تهديدي وجودي و حقيقي که همه را تهديد مي‌کند، مواجه هستيم. کسي که بگويد اين خطر نيست از واقعيت دور است. نبايد جوري سخن بگوئيم که نشان دهنده روح شکست و ناتواني به دليل وحشت و ترس همانگونه که در زمان مغول در منطقه روي داد. بايد خطر، حجم آن و امکانتش را درک کنيم و درباره راه‌هاي مقابله با تهديد و شکست آن طرح کامل آماده کنيم. نبايد به سوي اوهام برويم يا گزينه‌هاي شکست خورده، بايد به سوي گزينه‌ها موفقيت آميز با توجه به تجارب گذشته برويم. در اين شرايط است که مي‌توان اين مسير و الگوي جديد را شکست داد. منطقه ده‌ها سال‌ است که تجربه‌اي غم‌انگيز و دردناک  دارد و آن طرح صهيونيستي است که از ابتداي قرن بيستم با شکل گيري رژيم اسرائيل همراه بود. خانواده‌هاي مهاجر به شهرک‌ها آمدند و داراي وظايف امنيتي و سياسي شدند و آنجا بود که مردم متوجه نشدند چه روي داده است و تا زمان 1948 خطر را درک نکردند و در سال 1967 برخي از اعراب به دنبال جنگ پيشدستانه افتادند.

به اين دليل به اين نتيجه‌ رسيديم که تهديد و حجم آنرا درک نکرديم و در تطبيق عنوان دوم بايد به گزينه‌هاي اشتباه اشاره کرد که آن تکيه بر جامعه بين المللي و دخالت بين المللي بود و همچنين حساب کردن بر اتحاديه عرب و راهبرد مشترک عربي و تکيه بر سازمان همکاري‌هاي اسلامي بود. ما امروز بيش از 70 سال است که پس از حساب باز کردن بر سازمان حقوق بشر، منتظريم. تنها عمل درست، حرکت به سوي مبارزه مسلحانه بود. همانطور که گروه‌هاي مسلح خاک فلسطين را اشغال کردند و ملت فلسطين را مهاجرت دادند درست اين است که همه امت تلاش کنند تا آنها را اخراج کنند و اين مسير درست است.

اين تجربه‌اي بود که از پرونده اسرائيل به دست آورديم و امروز تکيه غزه بر اين گزينه و بر ملت خودش و قدرت خودش است و مردم غزه نمي‌خواهند تسليم دشمن صهيونيستي شوند و امروز همه مي‌دانند که اين مسير صحيح است.

اما درباره الگوي دوم با توجه به آنچه در سال‌هاي گذشته روي داده و اختلافات در نقطه نظرات سوي ندارد و اين خطري بزرگ است خطري براي وجود ما، کشورهاي ما، زنان ما، کودکان ما؛ اکنون وقت بازگشت نيست چرا که کل منطقه در برابر خطري بزرگ و حقيقي قرار گرفته است.

داعش به يک حکومت تبديل شده است/ در نگاه داعش اهل سنت هم کافر است

نصرالله افزود: امروز داعش به حکومتي تبديل شده که جغرافياي وسيعي را از خاک سوريه و عراق به اشغال درآورده که از وسعت بسياري از کشورهاي منطقه بيشتر است و برمنابع انرژي و رودهاي اصلي تسلط يافته و مقادير قابل توجهي از سلاح را در اخيتار دارد و در برابر ديدگان جامعه بين المللي نفت مي‌فروشد. اين نفت را به چه کساني مي‌فروشد؟. داعش تعداد زيادي نيرو در اختيار دارد که از کشورهايي خارجي با تسهيلات آمده‌اند. اين گروه جناياتي را حتي در حق کساني که با آنها متحد بوده انجام مي‌دهد. همچنين در حق کساني که با آنها مخالف بوده و اختلاف نظر داشته مرتکب مي‌شود و آنها را در مقابل دروبين مي‌کشد و سر مي‌برد، که اين اقدامات بخشي از عمليات رواني آنهاست. جناياتي که داعش مرتکب شده در وهله اول در حق اهل تسنن انجام دادند و در نگاه آنان اهل تسنن هم از کفار هستند.

مردم منطقه از فلسطين تا خليج فارس عصبيت را کنار بگذارند و مقابل تکفيري‌ها متحد شوند

کسي که بگويد اين صحنه وجود ندارد در عالم ديگري زندگي مي‌کند و حتي صلاحيت ندارد که مسئوليت [حفظ] خانواده خود را بر عهده داشته باشد، جداي از اينکه چه کسي پشت سر داعش قرار دارد ما مي‌دانيم که برخي کشورهاي منطقه از اين گروه حمايت مي‌کنند، آمريکايي‌ها با اين ديد که از آنها (داعش) بهره بگيرد نگاه مي‌کند و بايد تاکيد کرد که از همه لبناني، فلسطيني‌ها، عراقي‌ها، سوري‌ها و مردم کشورهاي عربي خليج فارس دعوت کنم تا با خود بنشينند و عصبيت را کنار بگذارند؛ آيا اين خطري براي همه است يا فقط خطري براي حزب الله است؟ آيا فقط خطري براي شيعه، علوي، مسيحي و دروزي است؟ آنها خطري براي همه هستند که بيش از همه خطري براي اهل سنت و جماعت هستند.

جنگ جاري در منطقه جنگ مذهبي يا ديني نيست/جنگ داعش عليه همه است

سيد حسن افزود: اين جنگ، جنگي مذهبي يا فرقه‌اي نيست بلکه جنگ داعش و تکفير عليه تمام کساني است که مخالفش هستند و اينها مي‌خواهند تمام تاريخ منطقه را محو کنند و خطري براي همه هستند. ما بايد حجم خطري که ما را تهديد مي‌کند بشناسيم و در مورد چگونگي مقابله با آن بحث و گفتگو کنيم. آيا بايد در اين مسير از تجربه مقابله با دشمن صهيونيستي استفاده کنيم ؟ آيا بايد به جامعه بين‌الملل رجوع کنيم؟ چرا هنگامي که داعش موصل و شهرهاي عراقي را اشغال کرد جامعه بين‌الملل وارد عمل نشد؟ چرا هنگامي که کشتارها عليه مسيحيان را ديدند دخالتي نکردند؟ من به مسيحيان لبنان مي‌گويم اگر برخي فکر مي‌کنند که بعد از آنچه براي مسيحيان در عراق اتفاق افتاد، مسيحيان در لبنان روي آمريکايي‌ها و غربي‌ها حساب مي‌کنند، در توهم هستند.

وي ادامه داد: زمانيکه به اربيل (مرکز سياسي کردستان عراق) که منافع آمريکا و غرب در ارتباط با آن بود، رسيدند دخالت کردند، کشتن شيعه و سني را در عراق مجاز دانستند، اما اربيل اهميت خاصي دارد، پس آيا بايد اين وضعيت را مشروط به جامعه کنيم يا اتحاديه عرب و استراتژي عربيت واحد را؟

سيد حسن گفت: بايد به اين موضوعات از ديدگاه لبنان نگاه کنيم اگر ما اتفاق نظر داريم که اين خطرات وجود دارد و ويرانگر است و هر چيزي ممکن است در عرض يک شبانه‌روز اتقاب بيفتد و از نظر منطقي تهديدي براي عراق، سوريه و کل منطقه است بايد در مورد آنچه قصد انجام آن را داريم بحث کنيم و من در اينجا به يک گفتگوي ملي فرا نمي‌خوانم زيرا هيچ نتيجه‌اي ندارد بلکه قصد من گفتگوهاي دوجانبه و داخل حزبي است.

برخي خواستار خروج حزب‌الله از سوريه هستند اما با اين کار خطر داعش براي لبنان تمام مي‌شود؟

دبيرکل حزب‌الله افزود: برخي خواستار عقب‌نشيني حزب‌الله از سوريه هستند اما آيا با اين عقب‌نشيني خطري که لبنان راتهديد مي‌کند از بين ميرود و برخي مسئولان لبناني نزد "ابوبکر بغدادي" (رهبر داعش) خواهند رفت تا به وي بگويند 10452 کيلومتر از نقشه را پاک کن، اين بحث به نتيجه‌اي نمي‌رسد و امروز خطري جدي وجود دارد و مسئوليت ملي مي‌گويد، به پا خيزيد تا از کشور و ملت حفاظت کنيم. آيا عقب‌نشيني ما از سوريه لبنان را حمايت مي‌کند يا باقي ماندن در آن؟ برخي خواهان اجراي قطعنامه 1701 که تامين امنيت جنوب با همکاري نيروهاي سازمان ملل را مطرح مي‌کند، هستند... نيرو‌هاي موقت سازمان ملل خودشان کساني را مي‌خواهند تا از آنها حمايت کند و کساني که مي‌توانند از جنوب حفاظت کنند معادله ارتش، ملت ، مقاومت و روحيه جنگجويي مقاومت است نه نيروهاي بين‌المللي؛ هيچ کس با گفتن اين سخن که حمايت مرزهاي لبنان با مشارکت نيروهاي موقت سازمان ملل انجام مي‌گيرد بر لبناني‌ها نخندد؛ ما اعلام مي‌کنيم که اين مسئله از يک مسير بين‌المللي انجام مي‌شود و برويد از هم‌پيمانان بپرسيد و با اين وجود ما با بحث در مورد آن مخالف نيستيم.

سيد حسن عنوان داشت: اين کشور در خطر است و بايد به دنبال راه‌حل باشيم و به نظر ما عقل، منطق، دين، اخلاق و تجربه مي‌گويد که زمانيکه يک جامعه با خطري جدي روبروست بايد اولويتش مقابله به آن باشد و هر کس در اين زمينه اقدام نکند باعث قتل، ذبح و در خطر قرار گرفتن خانواده‌اش مي‌شود.

وي ادامه داد: در طول ساليان گذشته برخي مي‌گفتند که با کنار کشيدن خود مي‌توان از لبنان حمايت کرد، فرض کنيم داعش بر سوريه مسلط شد و به مرزها رسيد آيا خطري نيست؟، آيا در اينجا مي‌توان با عدم دخالت، لبنان را حفظ کرد؟ ما به جائي رسيده‌ايم که برخي سربازان ارتش لبنان ذبح يا ربوده مي‌شوند و کساني هستند که از عدم دخالت و عدم بحث در مورد سوريه سخن مي‌گويند.

حزب‌الله از ارتش و دولت لبنان براي حفظ امنيت حمايت مي‌کند/ لبناني‌ها متحد شوند

دبيرکل حزب‌الله در ادامه از تمام لبناني‌ها خواست که درک کنند جامعه‌شان در خطر است و «براي مقابله با اين خطر بايد جديت، فداکاري و خلاص داشته باشيم و اختلافات سياسي و فرقه‌اي را کنار بگذاريم و به دنبال عناصر قدرت و تجميع آن باشيم». مورد اول، ارتش لبنان و نيروهاي امنيتي است. اصل اين است که دولت و نه حزب‌الله و ديگري مسئوليت امنيت را بر عهده بگيرد و ما آنطور که برخي ادعا مي‌کنند مانع اين امر نيستيم و از هرگونه پشتيباني ارتش لبنان استقبال مي‌کنيم و مي‌خواهيم که به سلاحي حقيقي دست يابيم زيرا ارتش و دستگاههاي امنيتي مسئول حمايت مردمند و ما خواهان آن هستيم که حمايتي مردمي و رسمي و مالي و معنوي از ارتش وجود داشته باشد و اين دولت مسئول حمايت مردم است. امروز اولويت با آزادسازي افسران و سربازان ربوده شده است و هر ساعت تاخير باعث خواري است و دولت مسئوليت دارد اين پرونده را با روشي که کرامت ارتش و نيروهاي امنيتي را حفظ و آنها را ازاتهامات مبرا کند، حل نمايد.‬

نصرالله گفت: ارتش، وسيله‌اي در دست حزب‎الله نيست بلکه ارتشي ملي است که بايد حمايت و تجهيز شود و در هر لحظه خطر همه ما با ارتش و نيروهاي امنيتي هستيم.

وي افزود: مسئله دوم، حکومت فعلي و حفظ آن با وجود اختلافات و دلايل است تا زمان انتخاب رئيس‌جمهور و برگزاري انتخابات پارلماني برسد.

دبيرکل حزب‌الله مورد سوم را مبارزه با تمام اشکال تحريک معرفي کرد و گفت: فايده تحريک [همگان و مردم و ارتش] عليه حزب‌الله در درگيري عرسال چه بود؟ امروز خبر بازداشت شخصي را که پشت پرده گردان «احرار السنه» بود ، شنيديم که بايد مانند هر شخصي ديگري که در لبنان فتنه مي‌آفريند مورد حسابرسي قرار گيرد.‬

آشتي‌هاي بزرگ و اتحاد بايد در کل منطقه صورت بگيرد

نصرالله ادامه داد که بايد آشتي‌ها ميان مناطق مختلف صورت گيرد و ميان اهالي مناطق نزديک به هم، به وجود آيد. [مردم] بعلبک و «هرمل» پذيراي [مردم] عرسال هستند.. بايد کساني براي آشتي گام بردارند تا خطرات از بين برود، خطراتي که اولين کسانيکه غرامت آن را پرداخت مي‌کنند اهالي عرسال هستند؛ در تمام منطقه خلل‌هايي وجود دارد که بايد به آشتي بيانجامد و بايد تمام رهبران، مرجعيت و احزاب براي اين امر دست به کار شوند.

درباره مشکل آوارگان سوري با دولت سوريه گفت‌وگو شود

نصرالله با اشاره به مشکل آوارگان سوري که وارد لبنان شده‌اند، خواستار تلاش و همکاري همگاني براي حل اين مشکل شد و گفت: همچنين بايد براي حل مسئله آوارگان سوري همکاري کرد و همه ميدانند اين مشکل، مهم، بزرگ و حياتي است. اما راه‌حل چيست؟ و براي حل اين موضوع منتطر چه هستيم؟ بايد براي حل اين مشکل با دولت سوريه همکاري کرد.

براي انتخاب رئيس جمهوري لبنان نبايد منتظر خارجي‌ها بود

نصرالله درباره انتخاب رئيس جمهوري لبنان نيز گفت: همه ميدانند که دراين خصوص با چه کسي بايد گفت‌وگو کنند تا موضوع حل شود ما ائتلاف «8 مارس» هستيم هيچ کدام از ما واسطه نيست بلکه ما يک ائتلاف هستيم و از يک نامزدي محدود حمايت مي‌کنيم و هر کس بحثي دارد مي‌داند بايد با چه کسي صحبت کند، اين موضوع نبايد منتظر تصميمي از خارج لبنان باشد.

نصرالله افزود: همچنين بايد به پرونده‌هاي درخواستي اولويت داده شود زيرا اين اقدام ، جبهه داخلي را محکم مي‌کند و مقابله با خطر موجود به معناي بقاي بدون آب برخي مناطق نيست.

حزب‌الله از مسئوليتش شانه خالي نمي‌کند/ داعش به راحتي قابل شکست است اما با اتحاد ما

دبيرکل حزب‌الله سپس عنوان کرد: اينها مجموعه افکار اوليه‌اي قابل بحثي بود که آن را مطرح کرديم و بايد به صورت همگاني مورد بحث و بررسي قرار گيرد ما در اين معرکه، شهيد و زخمي داديم و در راه ملت، خانواده و مقدسات بخل نمي‌ورزيم و آماده فداکاري هستيم. بارها گفته‌ام اگر لبناني‌ها منتظر اجماع ملي باشند اسرائيل در بيروت و طرابلس خواهد بود و به همگان مي‌گويم که داعش و حاميان آن به راحتي قابل شکست هستند ، بخشي از اين درگيري‌ها ، از دست دادن روحيه است که بايد مواظب آن بود و اين گروهک در منطقه آينده‌اي نخواهد داشت و اين امر يکي شدن شهروندان و پذيرفتن مسئوليت را مي‌طلبد.

ما لياقت اين را داريم که از خود دفاع کنيم و بر داعش پيروز شويم/اگر جنگي تحميل شود از خود دفاع مي‌کنيم

وي ادامه داد: مي‌توان بسادگي داعش را شکست داد همانطور که مي‌توان طرح حاضر در منطقه را شکست داد. از همه در سطح دولت، ارتش و ملت مي‌خواهم مسئوليت خود را بر عهده بگيرند. اگر مسئوليت‌پذير باشيم مي‌توان اين توطئه را به آساني شکست داد اما اگر سرهاي خود را زير برف کنيم پيروزي را تقديم جبهه مخالف کرده‌ايم و من به يک موضع ملي و عربي مسئول فرا مي‌خوانم و ما قدرت و لياقت اين را داريم که کشورمان، مساجد و کليساهاي آن را با کرامت حفظ کنيم و اين امر با غلبه بر داعش تحقق مي‌پذيرد.

نصرالله در پايان گفت: همانطور که لبنان [با جغرافياي] کوچک [خود] در جنگ تموز [۳۳ روزه] مسير منطقه را تغيير داد، اين بار هم مسير تحولات منطقه را تغيير خواهد داد. اگر هر کسي از زير بار مسئوليت فرار کند ما مسئوليتمان را رها نخواهيم کرد و به هيچ جاي دنيا مهاجرت نمي‌کنيم و در همين جا با سربلندي باقي مي‌مانيم و اگر جنگ بر ما تحميل شد مي‌جنگيم و پيروز مي‌شويم و يا اينکه شهيد و دفن مي‌شويم ، اگر بقيه لبنان آماده باشند ما آماده‌ايم زيرا وطن ما در خطر است و اينگونه خون تمام شهداي خود که در چنين روزهايي به شهادت رسيدند را حفظ مي‌کنيم.

انتهاي پيام/ص

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس